اصطلاحات رایج سئو را باید برای سئو سایت و یادگیری تخصصی آن بدانید و بخاطر همین امر مهم آخرین قسمت اصطلاحات را برای شما آماده کرده ایم.

قسمت دوم واژنامه سئو در مورد بهینه سازی داخلی و فنی سایت می باشد.

بخش 6: لینک سازی و ایجاد اعتبار

محتوای 10x: این نام که توسط Rand Fishkin ابداع شده است، نشان دهنده محتوایی است که ده برابر بهتر از محتوای دیگر در اینترنت برای یک موضوع مشخص می باشد.

تقویت (Amplification): اشتراک گذاشتن یا تبلیغات کلامی در رابطه با برند خودتان؛ این کلمه معمولاً در زمینه رسانه های اجتماعی، تبلیغات پولی و بازاریابی اینفلوئنسری مورد استفاده قرار می گیرد.

DA: اعتبار دامنه (DA) یک معیار Moz می باشد که برای پیش بینی کردن رتبه بندی یک دامنه مورد استفاده قرار می گیرد ؛این معیار در بهترین حالت به عنوان یک معیار مقایسه ای مورد استفاده قرار می گیرد (مثلاً مقایسه کردن DA یک وبسایت با رقبای آن)

Deindexed: زمانی که یک URL، یا یک مجموعه از URL ها و یا کل دامنه از ایندکس موتور جستجو حذف شده باشد. این موضوع ممکن است به دلایل مختلف صورت گرفته باشد ،مثلاً زمانی که یک وبسایت یک جریمه دستی برای تخطی از رهنمودهای کیفی گوگل دریافت می کند.

دایرکتوری لینک ها (Directory links): «دایرکتوری» در سئو محلی به معنی تجمیع لیستی از کسب و کارهای محلی است که معمولاً شامل نام کسب و کار، آدرس، شماره تلفن (NAP) و اطلاعات دیگر مانند وبسایت آن ها می باشد. این فهرست ها می توانند به انواع لینک های غیر طبیعی اشاره داشته باشند که بر خلاف دستورالعمل های گوگل است: «فهرست لینک های کم کیفیت و یا لینک سایت های بوک مارک شده».

لینک های ویراستاری (Editorial): زمانی که لینک ها به صورت طبیعی به دست می آیند و بر اساس خواسته خود نویسنده هستند (یعنی به صورت پولی و یا تحریم نیستند)، به عنوان لینک های ویراستاری در نظر گرفته می شوند.

Fresh Web Explorer: یک ابزار که توسط Moz ارائه شده است و به شما این امکان را می دهد تا وبسایت ها را از نظر ذکر یک کلمه خاص و یا عبارت خاص، مانند نام برند خودتان، جستجو کنید.

Follow: وضعیت پیش فرض یک لینک به صورت Follow که باعث می شود PageRank انتقال پیدا کند.

Google Analytics: یک ابزار رایگان (با گزینه های پرداخت برای ویژگی های ارتقا یافته) که به مالکین وبسایت کمک می کند تا بینش های خوبی در رابطه با مشارکت افراد نسبت به وبسایت به دست بیاورند. بعضی از نمونه گزارش هایی که می توانید در Google Analytics مشاهده کنید شامل گزارش های کسب و کار است، که نشان می دهد چه کانال هایی باعث جذب بازدید کننده برای سایت شما شده است. همچنین گزارش های تبدیل نیز نشان می دهد که با چه نرخی افراد، اهداف مد نظر شما را محقق می کنند ( مثلا پر کردن یک فرم).

اپراتورهای سرچ گوگل (Google search operators): متن خاصی که می توانید آن را به عبارت جستجوی خودتان اضافه کنید تا به صورت خاص مشخص کند که چه نتایجی را می خواهید پیدا کنید. مثلاً اضافه کردن site قبل از نام یک دامنه می تواند یک لیست از تمام (یا بیشتر) صفحات ایندکس شده از آن دامنه نمایش داده شود.

وبلاگ نویسی مهمان (Guest blogging): معمولاً این روش به عنوان یک استراتژی لینک سازی مورد استفاده قرار می گیرد و شامل تبلیغات برای یک مقاله (و یا ایده ای برای یک مقاله) در یک نشریه می باشد به این امید که آن ها محتوای شما را نمایش داده و به شما این امکان را بدهند که یک بک لینک برای سایت خودتان ایجاد کنید. البته شما باید کاملاً دقیق و محتاط باشید. پست گذاری مهمان به صورت گسترده با متن هایی پر از انکر تکست های حاوی کلمات کلیدی، نوعی تخطی از رهنمود های کیفی گوگل است.

لینک سازی (Link building): در حالی که لینک سازی به نظر شامل فعالیت هایی برای ساخت لینک برای وبسایت خودتان می باشد، اما لینک سازی در واقع توصیف کننده فرآیندی است که شما باید برای سایت خودتان لینک به دست بیاورید تا اعتبار سایت شما در موتور جستجو افزایش پیدا کند.

تبادل لینک (Link exchange): این مفهوم که با نام لینک سازی متقابل نیز شناخته می شود، به این صورت است که «تو به من لینک می زنی و من به تو». تبادل لینک به صورت گسترده، نوعی تخطی نسبت به رهنمودهای کیفی گوگل می باشد.

Link Explorer: ابزار Moz برای کشف و تحلیل لینک هاست.

پروفایل لینک (Link profile): یک عبارت که برای توصیف کردن تمام لینک های ورودی به یک دامنه خاص، دامنه فرعی و یا URL، مورد استفاده قرار می گیرد.

نقل قول های ساختاری غیر مرتبط (Linked unstructured citations): مراجعی به اطلاعات تماس کامل یا نسبی کسب و کار بر روی بسترهایی که حالت فهرست ندارند ( مثلاً اخبار آنلاین، وبلاگ، لیست بهترین ها و غیره).

Nofollow: لینک های نشانه گذاری شده با rel=”nofollow” باعث انتقال PageRank نمی شود. گوگل همیشه تشویق می کند که در بعضی از شرایط از این لینک ها استفاده کنید، مثلاً وقتی که برای لینکی پول پرداخت کرده اید.

PA: مشابه با DA، اعتبار صفحه (PA) پیش بینی کننده رتبه بندی یک صفحه است.

لینک های خریداری شده (Purchased links): تبادل پول و یا چیز با ارزش دیگری برای لینک. در صورتی که لینک خریداری شود، شامل یک تبلیغات بوده و باید با یک تگ nofollow نشانه گذاری شود تا باعث انتقال PageRank نشود.

ترافیک تایید صلاحیت شده (Qualified traffic): زمانی که ترافیک تایید صلاحیت می شود، معمولاً بدین معنی است که بازدید ها مرتبط با موضوع مورد هدف صفحه می باشد و ازین رو بازدید کننده با احتمال بیشتری می تواند محتوای مفید را یافته و به مشتری شما تبدیل شود.

ترافیک ارجاعی (Referral Traffic): ترافیکی که از یک وبسایت به وبسایتی دیگر ارسال می شود. به عنوان مثال، در صورتی که وبسایت شما بازدیدهایی را از افرادی دریافت می کند که در فیسبوک بر روی لینک شما کلیک می کنند، Google Analytics ترافیک را به صورت گزارش “facebook.com / referral” در گزارش Source/Medium نشان می دهد.

صفحات منبع (Resource pages): این صفحات معمولاً با هدف لینک سازی مورد استفاده قرار می گیرند و شامل یک لیست از لینک های مفید به وبسایت های دیگر می باشند. در صورتی که کسب و کار شما نرم افزار های بازاریابی ایمیل را می فروشد، شما می توانید مثلاً به دنبال صفحات منبع در این زمینه بگردید و ببینید آیا آن ها مایل هستند که سایت شما را هم در لینک های خودشان قرار دهند یا خیر.

تمایل (Sentiment): احساس افراد نسبت به برند شما.

شاخص اسپم (Spam Score): یک شاخص Moz است که برای توصیف کمّی ریسک نسبی دامنه برای جریمه شدن است و از یک سری فلگ ها استفاده می کند که این فلگ ها مرتبط با سایت های جریمه شده می باشند.

لینک های غیر طبیعی (Unnatural links): گوگل لینک های غیر طبیعی را به عنوان « لینک هایی که به صورت طبیعی و یا ویراستاری قرار نگرفته و مالک سایت برای آن لینک ها تضمین دریافت کرده است» توصیف می کند. این تخطی نسبت به رهنمود های کیفی گوگل است و می تواند باعث شکل گیری جریمه برای سایت خاطی شود.

بخش7: اندازه گیری، اولویت بندی و اجرا کردن SEO

API: یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) است که بوسیله اجازه دادن برای دسترسی به ویژگی ها یا داده های سرویس دیگری مانند سیستم عامل یا برنامه، برای ایجاد برنامه ها کمک می کند.

بانس ریت (Bounce rate): درصد بازدید کلی که منجر به فعالیت ثانویه در سایت شما نشده است. به عنوان مثال، در صورتی که کسی صفحه اصلی شما را بازدید کرده است و سپس بدون این که صفحات دیگر را بررسی کند سایت شما را ترک کرده، در این صورت این بازدید به صورت یک Session بانس شده (پرش یافته) در نظر گرفته می شود.

کانال (Channel): روش های مختلف که با استفاده از آن ها شما می توانید باعث جذب توجه و ترافیک شوید، مانند جستجوی ارگانیک و رسانه های اجتماعی.

نرخ کلیک ورود (Click-through rate): نرخ کلیک بر روی URL های سایت.

نرخ تبدیل (Conversion rate): نسبت بازدید به تبدیل. نرخ تبدیل به این سوال پاسخ می دهد : چه تعداد از بازدید کننده های وبسایت من فرم پر می کنند و برای اشتراک سایت ثبت نام می کنند و غیره؟

مشتری هدایت شونده تایید صلاحیت شده (Qualified lead): در صورتی که شما از وبسایت خودتان استفاده کنید تا مشتری های احتمالی با شما از طریق تلفن و یا یک فرم تماس ارتباط برقرار کند، مشتری هدایت شونده شما تمام اطلاعات تماس هایی هستند که دریافت کرده اید. تمام این مشتری های احتمالی به مشتری نهایی شما تبدیل نمی شوند، اما مشتری های تایید صلاحیت شده مشتری هایی هستند که احتمال تبدیل شدن آن ها به مشتری های نهایی بیشتر می باشد.

اهداف Google Analytics: شما می خواهید که افراد چه کارهایی بر روی وبسایت شما انجام دهند؟ هر پاسخی که بدهید، می توانید آن را به عنوان اهداف Google Analytics خودتان در نظر بگیرید تا نرخ تبدیل سایت خود را بررسی کنید.

Google Tag Manager: یک شبکه منفرد برای مدیریت کردن کدهای ردگیری مختلف برای وبسایت است.

Googlebot / Bingbot: روشی که موتور جستجوهای اصلی مانند گوگل و بینگ وبسایت را کراول می کنند. در واقع این بات ها، عنکبوت یا خزنده های این موتورهای جستجو هستند.

صفحه در هر Session: این مفهوم با نام عمق صفحه نیز شناخته می شود که در واقع توصیف کننده میانگین صفحاتی است، که افراد در وبسایت شما، در یک Session، بازدید می کنند.

سرعت صفحه (Page speed): سرعت صفحه متشکل از تعدادی از ویژگی های کیفی با اهمیت برابر است، مانند اولین الگوی گرافیکی با محتوا یا معنی دار و زمان برای قسمت های تعاملی.

هرس (Pruning): در زمینه سئو، هرس کردن به معنی حذف کردن صفحات کم کیفیت برای افزایش کیفیت کلی سایت می باشد.

عمق اسکرول (Scroll depth): یک روش برای ردگیری این که بازدید کننده ها تا چه قسمتی صفحات شما را به سمت پایین اسکرول می کنند.

Scrum board: یک روش برای ردگیری وظایفی که باید کامل شوند تا شما به هدف بزرگتری برسید.

ترافیک جستجو (Search traffic): بازدید های ارسال شده به وبسایت شما از موتورهای جستجو مانند گوگل.

زمان ماندن در صفحه (Time on page): مقدار زمانی که یک فرد بر روی صفحه شما سپری می کند، قبل از این که به صفحه بعدی برود. به دلیل این که وقتی کسی بر روی صفحه بعدی کلیک می کند،  google Analytics زمان ماندن در صفحه را اندازه گیری می کند، Session های پرش یافته (bounced) باعث می شوند که زمان 0 بر روی صفحه ثبت شود.

کدUTM  : ماژول ردگیری urchin (UTM) یک کد ساده است که می توانید به انتهای URL خودتان اضافه کنید تا جزییات اضافه در رابطه با کلیک را به دست بیاورید، مانند منبع، واسط و نام کمپین مرتبط با آن.

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *