سئو داخلی، یکی از مباحث مهم آموزش سئو مبتدی می باشد. در قسمت های قبل به مباحثی چون تولید محتوا، سئو محلی، لینک های داخلی، تگ های هدینگ و بهینه سازی تصاویر پرداختیم. برای یادگیری نکات مهم در این مباحث این مقالات را مطالعه نمایید:

آموزش سئو مبتدی – بهینه سازی داخلی 1

آموزش سئو مبتدی – بهینه سازی داخلی 2

در ادامه این مقاله به سایر مباحث مهم سئو داخلی می پردازیم:

فرمت بندی برای خوانایی و featured snippet ها

شاید صفحه شما حاوی بهترین محتوا باشد که در رابطه با موضوعی منتشر شده است، اما اگر شما فرمت بدی برای محتوای خودتان انتخاب کرده باشید، ممکن است مخاطب شما هرگز این محتوا را نخواند! در حالی که هیچ روشی وجود ندارد که تضمین کنیم بازدید کننده ها محتوای ما را می خوانند، اما اصولی وجود دارد که می تواند خوانایی محتوای ما را بهبود بخشد، از جمله:

  • سایز و رنگ متن – از متونی که سایز فونت آن ها بسیار کوچک است استفاده نکنید. گوگل پیشنهاد می کند که از متن هایی با سایز بیشتر از 16 استفاده کنید تا در زمان استفاده از موبایل توسط کاربران، نیازی به زوم کردن و درشت کردن صفحه نباشد. رنگ متن نسبت به پس زمینه سایت هم باید به صورتی باشد که خواندن متن راحت باشد. اطلاعات بیشتر در رابطه با متن را می توان در قسمت دستور کار دسترسی به وبسایت (اصول دسترسی به وبسایت توسط گوگل) مشاهده کرد.
  • تیتر بندی ها – اگر شما با تیتر های مناسب محتوای خودتان را تقسیم بندی کنید، خواننده ها بهتر می توانند مطلب شما را درک کنند. مخصوصا اگر محتوای شما طولانی باشد و کاربر به دنبال اطلاعات خاصی در صفحه باشد، این تیتر بندی ها به شدت می تواند به او کمک کند.
  • نقاط Bullet – این نقاط گلوله ای bullet که برای لیست بندی بسیار عالی هستند، می توانند به کاربر کمک کنند تا اطلاعات را به صورت سطحی بررسی کنند و اطلاعات مورد نیاز خودشان را پیدا کنند.
  • تفکیک پاراگراف ها – تقسیم بندی مناسب متن سایت در پاراگراف های مختلف باعث می شود که جذابیت متن بیشتر شود و بازدید کننده ها تشویق شوند که قسمت های بیشتری از صفحه شما را مطالعه کنند.
  • پشتیبانی از رسانه ها – در صورت امکان، تصاویر، ویدئو و ویجت هایی را در صفحه خودتان قرار دهید تا محتوای شما را کامل کند.
  • استفاده از متن درشت و ایتالیک برای تاکید بیشتر- قرار دادن متن های درشت یا ایتالیک می تواند باعث شکل گیری تاکید بیشتر شود، بنابراین شما باید تنها در شرایط استثنا از آن ها استفاده کنید نه به صورت متداول. استفاده مناسب از این فرمت ها، می تواند نکات مهم را به کاربران نشان دهد.

مشخص کردن فرمت محتوا می تواند به صفحات شما کمک کند تا در Featured snippet ها قرار بگیرد، منظور همان کادر بالای نتایج جستجوی ارگانیک یا نتایج بالاتر از رنک یک گوگل است.

هیچ کد خاصی وجود ندارد که شما بتوانید به صفحه خودتان اضافه کنید تا در این قسمت نمایش داده شوند، همچنین نمی توانید این جایگاه را با پول بخرید، بلکه درک هدف عبارت جستجو شده به شما کمک می کند محتوای خودتان را به صورتی تهیه کنید تا در این نتایج Featured snippet ها قرار بگیرند. به عنوان مثال، اگر شما می خواهید برای عبارت کلیدی “کیک در مقایسه با پای” رتبه دریافت کنید، شما می توانید یک جدول در محتوای خودتان قرار دهید و مزیت های کیک را در یک ستون و مزیت های پای را در ستون دیگر نمایش دهید. در صورتی که می خواهید برای عبارت کلیدی “بهترین رستوران ها در پورتلند که امتحان کردنشان ارزش دارد” رتبه بندی شوید، بهتر است که محتوای خودتان را به صورت لیست های گلوله ای bullet ارائه کنید زیرا احتمالا گوگل هم برای این عبارت جستجو، به دنبال یک لیست می گردد.

تگ های عنوان

تگ عنوان صفحه، یک المان توصیفی HTML است که عنوان یک صفحه خاص وبسایت را مشخص می کند. آنها در تگ head هر صفحه قرار می گیرند که به صورت زیر می باشند:

<head>

  <title>Example Title</title>

<head/>

حالا وقتشه!   اینو بخون: نحوه نوشتن تگ عنوانپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

هر کدام از صفحات وبسایت شما باید یک تگ عنوان خاص و توصیفی داشته باشد. چیزی که شما در این تگ قرار می دهید، در نتایج جستجو هم نشان داده می شود، البته در بعضی از موارد، گوگل نحوه نمایش تگ های عنوان صفحات شما را در نتایج جستجو اصلاح می کند.

همچنین در سربرگ مرورگر ها هم این تگ عنوان نشان داده می شود.

یا حتی هنگامی که شما لینک صفحه خود را در وب سایت های دیگر به اشتراک می گذارید نیز، تگ عنوان صفحه شما نمایش داده می شود:

تگ عنوان صفحه شما نقش بسیار مهمی در درک اولیه افراد نسبت به وبسایت شما دارد و یکی از مهم ترین ابزارها برای جذب جستجو کننده ها به صفحه تان نسبت به دیگر نتایج SERP می باشد.

⭐️ نکته مهم: هرچه تگ عنوان سایت شما قانع کننده تر باشد و اگر رتبه بالایی در نتایج جستجو در گوگل داشته باشید، بازدید کننده های بیشتری به وبسایت شما جذب می شوند. این موضوع نشان می دهد سئو سایت فقط مرتبط با موتورهای جستجو نیست، بلکه شما باید تجربه کلی کاربر را هم در نظر بگیرید.

چه چیزی باعث می شود یک تگ عنوان، موثر و قوی باشد؟

  • استفاده از کلمات کلیدی: اگر از کلمات کلیدی در تگ عنوان صفحه خودتان استفاده کنید، هم به موتور جستجو و هم به کاربر کمک می کنید تا بهتر متوجه شوند که چه محتوایی در صفحه شما وجود دارد. همچنین هر چه این کلمه کلیدی به ابتدای تگ عنوان صفحه شما نزدیک تر باشد، احتمال این که کاربر عنوان صفحه شما را بخواند (و در بهترین حالت، بر روی آن کلیک کند) و صفحه شما رتبه بالاتری بگیرد، بیشتر خواهد شد.
  • طول: به صورت میانگین، موتورهای جستجو 50 تا 60 کاراکتر اول (تقریبا 512 پیکسل) از تگ عنوان را در نتایج جستجو نشان می دهند. اگر تگ عنوان شما بیشتر از این تعداد کاراکتر مجاز در SERP ها باشد، علامت “…” در انتهای نام صفحه از جایی که قطع شده، نشان داده می شود. اگر چه بهتر است که شما هم نامی با 50 تا 60 کاراکتر را انتخاب کنید، اما هرگز به خاطر کوتاه کردن نام صفحه، کیفیت آن را کاهش ندهید. اگر نمی توانید کاراکتر های عنوان صفحه خودتان را به کمتر از 60 کاراکتر کاهش دهید بدون این که کیفیت آن کاهش پیدا کند، بهتر است بدون آسیب زدن به خوانایی آن، از تعداد کاراکتر های بیشتری استفاده کنید (که قطعا تصمیم منطقی همین است!)
  • برند سازی: در Moz، ما دوست داریم که تگ های عنوان صفحات را همراه با ذکر نام برند تمام کنیم زیرا این موضوع باعث ارتقای آگاهی نسبت به برند می شود و باعث می شود کسانی که با نام Moz آشنا هستند، نرخ کلیک بیشتری را برای صفحات ما ایجاد کنند. گاهی اوقات بهتر است که نام برند خودتان را در ابتدای تگ عنوان قرار دهید، مثلا برای صفحه اصلی سایت خودتان اما حواستان باشد که هدف شما دریافت رتبه برای چه کلماتی است و بعد از مشخص کردن این کلمات، آن ها را به ابتدای تگ عنوان خودتان نزدیک کنید.

متا دیسکریپشن (Meta descriptions)

مانند تگ عنوان، متا دیسکریپشن نیز، المان های HTML هستند که محتوای صفحه شما را توصیف می کنند. این تگ ها هم در تگ <head> قرار دارند، مثل زیر:

<head>

  <“.meta name=”description” content=”Description of page here>

<head/>

چیزی که شما در این دیسکریپشن قرار می دهید، به صورت زیر در نتایج جستجو نشان داده می شود:

البته در بسیاری از موارد، گوگل یک بخش متفاوتی از متن را، مبتنی بر عبارت جستجو شده توسط کاربر، انتخاب می کند و آن را در صفحه نتایج نشان می دهد.

مثلا اگر شما عبارت “یافتن بک لینک ها” را جستجو کنید، گوگل این متا description را ارائه می کند زیرا به نظر با موضوع جستجو شده ارتباط بیشتری دارد:

در حالی که متا description اصلی برای این صفحه، به صورت زیر است:

گاهی این روش به شما کمک می کند تا تگ meta description را برای جستجوهای خاص، بهبود دهید. اما، این موضوع نباید باعث شود شما بیخیال نوشتن یک متا تگ description برای صفحه شوید. چرا که این دیسکریپشن ها نقش بسیار بسیار مهمی دارند.

چه چیزی یک متا تگ دیسکریپشن خوب و قوی را ایجاد می کند؟

همان چیز هایی که باعث می شود تگ های عنوان تاثیر خوبی داشته باشند، برای متا تگ description هم صدق می کنند. البته گوگل می گوید متا دیسکریپشن نیز مانند تگ های عنوان در رتبه بندی تاثیری ندارد، اما این تگ ها برای افزایش نرخ کلیک سایت بی نظیر هستند.

  • ارتباط: متا دیسکریپشن ها باید ارتباط بالایی با محتوای صفحه شما داشته باشند، به نوعی شما باید مهم ترین مفاهیم موجود در صفحه تان را در این توصیفات به صورت خلاصه بیان کنید. شما باید اطلاعات کافی به کاربر بدهید که متوجه شود چیزی که در صفحه شما می بینند ارتباط کافی با سوال آن ها دارد یا خیر. همچنین اطلاعاتی که ارائه می کنید نباید آن قدر زیاد باشد تا کاربر برای درک پاسخ سوال خودش، نیازی به کلیک کردن روی سایت شما نداشته باشد.
  • طول: موتورهای جستجو معمولا متا دیسکریپشن را در حدود 300 کاراکتر قطع می کنند. بهترین کار این است که متا دیسکریپشن شما بین 150 تا 300 کاراکتر داشته باشد. در بعضی از SERP ها، می بینید که گوگل فضای بیشتری را به توصیفات بعضی از صفحه ها می دهد. این موضوع معمولا برای صفحه هایی اجرا می شود که درست زیر نتایج جستجوی Featured snippet ها قرار دارند.

ساختار URL ها

نام گذاری و سازمان دهی صفحه خودتان

URL ها (Uniform Resource Locator)، مکان ها یا آدرس های محتوای موجود در وبسایت می باشند. درست مانند تگ های عنوان و متا دیسکریپشن، موتور های جستجو URL ها را هم بر روی SERP نشان می دهند، در نتیجه نام گذاری و فرمت URL ها هم می تواند بر روی نرخ کلید کاربران تاثیر داشته باشد. نه تنها جستجوگران از آن ها استفاده می کنند تا تصمیم بگیرند که بر روی کدام صفحه کلیک کنند، بلکه URL ها توسط موتور جستجو برای ارزیابی و رتبه بندی هم مورد استفاده قرار می گیرند.

نام گذاری شفاف صفحه

موتورهای جستجو می خواهند که برای هر صفحه از وبسایت شما، یک URL مجزا وجود داشته باشد تا بتوانند صفحه شما را در نتایج جستجو نشان دهند، اما ساختار و نام شفاف برای URL ها هم بسیار مفید می باشد زیرا افراد با استفاده از URL ها می توانند مشخص کنند که محتوای آن ها در چه زمینه ای است. مثلا دو نمونه URL زیر را در نظر بگیرید. کدام یک شفاف تر است؟

example.com/desserts/chocolate-pie

یا

example.com/asdf/453?=recipe-23432-1123

کاربران معمولا بر روی URL هایی کلیک می کنند که از روی آن ها بتوانند محتوای داخل صفحه را درک کنند و احتمالا بر روی URL هایی که آن ها را گیج می کند، کلیک نمی کنند.

سازمان دهی صفحات

اگر شما در وبسایت خودتان در رابطه با موضوعات مختلف صحبت می کنید، شما باید سازمان دهی خوبی برای صفحات خودتان داشته باشد. به عنوان مثال:

example.com/commercial-litigation/alimony

برای این سایت قضایی، بهتر بود که موضوع نفقه (alimony) را تحت “/family-law/” (دعاوی خانوادگی) قرار دهند نه این که آن را در دسته بندی بی ربط “/ commercial-litigation/” (قوانین تجاری) قرار دهند.

پوشه هایی که شما محتوای خودتان را در آن قرار می دهید هم می تواند نشانه نوع و یا موضوع محتوا باشد. به عنوان مثال، URL های تاریخ دار نشان می دهند که محتوای آن ها، نسبت به زمان متغیر می باشد. در حالی که این روش نام گذاری برای سایت های خبری مناسب است، URL های تاریخ دار برای محتوای ثابت می تواند باعث شود که کاربر ها به سمت آن URL نروند، زیرا ممکن است از نظر آن ها، تاریخ آن محتوا گذشته باشد. به عنوان مثال :

example.com/2015/april/what-is-seo/

در مقایسه با

example.com/what-is-seo/

به دلیل این که موضوع “سئو چیست؟”، از نظر زمانی هیچ محدودیتی ندارد، بهتر است که آن را بر روی یک URL بدون تاریخ نشان دهیم در غیر این صورت ممکن است محتوای شما تاریخ گذشته به نظر برسد.

همانطور که می بینید، نام صفحات شما و پوشه بندی محتوا برای سازمان دهی صفحات یکی از مهم ترین گام ها برای شفاف سازی موضوعاتی است که در اختیار کاربران و موتورهای جستجو قرار می گیرد.

طول URL ها

با وجود این که هیچ الزامی وجود ندارد که ساختار URL های شما کاملا یک سطحی باشد، بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی نرخ کلیک کاربران نشان می دهد که وقتی قرار بر مقایسه بین یک URL و یک URL کوتاه تر مطرح شود، بسیاری از کاربران ترجیح می دهند که URL کوتاه تر را انتخاب کنند. مانند تگ های عنوان و متا دیسکریپشن که خیلی طولانی هستند، URL های طولانی نیز معمولا با علامت “…” قطع می شوند. به یاد داشته باشید که داشتن یک URL توصیفی اهمیت دارد، بنابراین اگر کاهش طول URL شما باعث کاهش قابلیت توصیف آن می شود، اصلا طول آن را کوتاه نکنید.

xample.com/services/plumbing/plumbing-repair/toilets/leaks/

در مقایسه با

example.com/plumbing-repair/toilets/

اگر بتوانید طول URL های خودتان را کوتاه کنید، مثلا با استفاده از کلمات کمتر در نام صفحه و حذف کردن پوشه های فرعی غیر ضروری، در این صورت کپی و جایگذاری URL شما ساده تر می شود و نرخ کلیک آن هم بیشتر می شود.

کلمات کلیدی در URL ها

اگر صفحه شما یک کلمه یا عبارت کلیدی خاص را هدف گرفته است، مطمئن شوید که این کلمه در URL شما وجود دارد. البته نباید فقط به هدف ارتقای سئو، کلمات کلیدی زیادی را در URL خودتان تکرار کنید. باید مراقب تکرار کلمات کلیدی در پوشه بندی های فرعی هم باشید. به عنوان مثال، شما ممکن است به صورت طبیعی از کلمات کلیدی در نام صفحات خودتان استفاده کرده باشید، اما اگر این صفحات در پوشه های دیگری قرار گرفته باشند که آن ها هم برای همان کلمه کلیدی بهینه سازی شده اند، URL شما ممکن است به نظر پر از کلمات کلیدی باشد.

برای اطلاع از میزان تاثیرگذاری کلمات کلیدی شما در URL صفحات سایت تان، حتما این ویدئو آموزشی امیر قمصری را تا انتها ببینید:

حالا وقتشه!   اینو بخون: تاثیر کلمات کلیدی در urlپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

مثال زیر را مشاهده کنید:

example.com/seattle-dentist/dental-services/dental-crowns

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در URL ها ممکن است از نظر موتور جستجو، شبیه اسپم یا دستکاری سئو به نظر برسد. اگر مطمئن نیستید که آیا میزان استفاده از کلمات کلیدی در URL خودتان بیش از حد است یا خیر، کافی است که خودتان را جای کاربر بگذارید و از خودتان بپرسید “آیا این URL طبیعی به نظر می رسد؟ آیا من به عنوان کاربر بر روی این URL کلیک می کردم؟”

URL های ایستا (استاتیک)

بهترین URL ها، آن هایی هستند که انسان بتواند به راحتی آن ها را بخواند به همین دلیل شما باید تا حد امکان از پارامتر ها، اعداد و نشانه های کمتری استفاده کنید. شما می توانید از تکنولوژی هایی مانند mod_rewrite برای Apache و ISAPI_rewrite برای مایکروسافت استفاده کنید تا URL های دینامیک مانند نمونه زیر را به URL های استاتیک و قابل خواندن تبدیل کنید:

http://moz.com/blog?id=123

که می توان آن را به صورت زیر تبدیل کرد:

https://moz.com/google-algorithm-change

استفاده از dash برای تفکیک کلمات

همه نرم افزارهای وبسایت نمی توانند تفکیک کننده هایی مانند (_)، علامت مثبت (+) و یا فضای خالی را به درستی تفسیر کنند. همچنین وقتی که کلمات بدون تفکیک در یک URL نوشته شده باشند، موتورهای جستجو هم نمی توانند کلمه ها را از هم تفکیک کنند (مثلا، example.com/optimizefeaturedsnippets). به همین خاطر بهتر است شما از کاراکتر dash (-) برای تفکیک کلمات در URL ها استفاده کنید.

اصلاح کننده های جغرافیایی در URL ها

بعضی از کسب و کار های محلی، عبارات هایی که محل فیزیکی و یا حوزه خدماتی آن ها را مشخص می کنند، از URL خودشان حذف می کنند زیرا فکر می کنند که موتورهای جستجو خودشان می توانند مکان و حوزه خدماتی آن ها را تشخیص دهند. بر عکس، این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد که محتوای وبسایت های کسب و کار محلی، URL ها و دیگر اقلام موجود در صفحات سایت های آن ها به صورت دقیق نام شهر، نام محل و دیگر توصیف های مکانی را ذکر کنند. ما باید به مشتریان و موتورهای جستجو اجازه دهیم که دقیقا مکان ما و حوزه خدمات ما را مشخص کنند و فقط اتکا به مکان فیزیکی کافی نمی باشد.

پروتکل ها : HTTP در مقایسه با HTTPS

یک پروتکل که به صورت “HTTP” یا “HTTPS” می باشد، قبل از نام دامنه شما نمایش داده می شود. گوگل پیشنهاد می کند که تمام URL ها، یک پروتکل امن (حرف “S” در انتهای HTTPS نشان دهنده کلمه secure به معنی امن می باشد) را داشته باشند. برای مطمئن شدن از این که URL ها از پروتکل https به جای http استفاده می کنند، ما باید تاییدیه SSL (لایه سوکت های امن یا Secure Sockets Layer) را دریافت کنیم. تاییدیه های SSL برای رمز نگاری داده ها مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها تضمین می کنند که هر داده ای که بین سرور وبسایت و مرورگر کاربر تبادل می شود، ایمن و خصوصی می باشد. از ژولای 2018، گوگل کروم برای تمام سایت های HTTP، اخطار “نا ایمن یا not secure” را نشان می دهد و همین موضوع باعث می شود که این سایت ها در نظر کاربران غیر قابل اعتماد باشند و در نتیجه آن ها این وبسایت ها را ترک می کنند.

اگر تا الان ما را دنبال کرده اید، به شما تبریک می گوییم زیرا نصف راه راهنمای های ما در آموزش سئو مبتدی را تاکنون پیموده اید! تا الان، ما یاد گرفتیم که موتورهای جستجو چگونه یک محتوا را کراول، ایندکس و رتبه بندی می کنند و متوجه شدیم که چگونه می توانیم کلمات کلیدی مد نظرمان را پیدا کنیم و حالا، شما استراتژی های بهینه سازی داخلی را آموختید که به کاربران و موتور جستجو کمک می کند تا صفحات وبسایت شما را پیدا کنند. خب حالا کمر بندهایتان را سفت ببندید چون می خواهیم در بخش بعدی به دنیای اعجاب انگیز سئو فنی سفر کنیم!

مهرداد محمدیAuthor posts

Avatar for مهرداد محمدی

محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت 17 سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید که در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *