counter create hit
درباره دکو وب

:: آموزش ایجاد بک لینک برای سئو – قسمت اول

 

آموزش ساخت بک لینک قوی به صورت جامع در این مقاله آموزش سئو ارائه می شود.

قطعا این موضوع برای هیچ کس پوشیده نیست که مهم ترین مهارت در سئو سایت، ایجاد بک لینک است.

در واقع ایجاد لینک، حد اعلی چندین مهارت مختلف می باشد؛ شما باید در زمینه ساخت محتوا، فروش، برنامه ریزی، روان شناسی و بازاریابی حرفه ای باشید تا کاری کنید که دیگران لینک سایت شما را در سایت خودشان قرار دهند.

لب کلام؟ اگر می خواهید ترافیک بیشتری را از موتور های جستجو دریافت کنید، ایجاد لینک یکی از ضرورت ها می باشد.

و در این راهنمای جامع، ما می خواهیم به شما تمام موضوعاتی که برای ساخت لینک نیاز دارید را ارائه کنیم.

خب بیایید شروع کنیم.

محتوای این راهنمای جامع:

فصل اول : اصول ساخت بک لینک دائمی

فصل دوم : یافتن لینک های با کیفیت

فصل سوم : بازاریابی محتوایی

فصل چهارم : مکاتبه ایمیل

فصل پنجم : لینک های کلاه سیاه

فصل ششم : استراتژی های ایجاد لینک

فصل  هفتم : مطالعه موارد جدید

فصل هشتم : ساخت لینک پیشرفته

فصل 1 :

اصول ساخت بک لینک دائمی

سال پیش ما 1 میلیون نتیجه جستجوی گوگل را بررسی کردیم و متوجه شدیم که لینک ها بیش از هر عامل دیگری، بر روی رتبه بندی تاثیر دارند:

در واقع، گوگل اخیرا گفته است که بک لینک ها یکی از سه سیگنال رتبه بندی مهم برای آن ها می باشد:

بنابراین این موضوع کاملا مشخص است که لینک ها هنوز هم پایه و اساس الگوریتم های گوگل را ایجاد می کنند. سوال ما این است که:

چرا لینک ها این قدر مهم هستند؟

برای درک این سوال، شما باید سوار ماشین زمان خودتان بشوید و به دوران اینترنت قبل از گوگل بروید.

در آن زمان، موتورهای جستجو مانند یاهو و Alta Vista (آن ها را به یاد دارید؟) مهم ترین فعالان در این زمینه بودند. آن ها نتایج جستجوی خودشان را 100% بر اساس محتوای صفحه وبسایت رتبه بندی می کردند.

اما سپس گوگل وارد صحنه شد.

الگوریتم PageRank آن ها که حالا کاملا معروف شده است، قوانین بازی را عوض کرد. این الگوریتم به جای این که فقط محتوا را تحلیل کند، این موضوع را بررسی کرد که چه تعداد از سایت ها و افراد، از لینک آن صفحه استفاده کرده اند.

این کار آن ها کاملا هم درست بود. تقریبا بعد 20 سال، لینک ها هنوز بهترین روش برای تعیین کیفیت یک صفحه وبسایت هستند. به همین دلیل ساخت بک لینک برای سایت هنوز مهم ترین سیگنال رتبه بندی برای گوگل محسوب می شوند.

بر این اساس، به لطف به روز رسانی هایی مانند الگوریتم پنگوئن، حالا گوگل بر روی کیفیت لینک ها متمرکز شده است (و فقط کمیت لینک ها را بررسی نمی کند).

شما شاید با خودتان بگویید که یک لینک با کیفیت دقیقا چیست؟ و چطور می توانم آن ها را ایجاد کنم؟

خب در ادامه این مقاله، می خواهم این موضوعات را برای شما شرح دهم…. پس با ما همراه باشید.

بخش 2 :

نحوه یافتن لینک های با کیفیت

قبل از این که بخواهیم وارد آموزش بک لینک گذاشتن و استراتژی های گام به گام ساخت لینک شویم، ما باید بدانیم چه چیزی باعث می شود یک لینک خوب یا بد شود.

اصلا چرا این موضوع اهمیت دارد؟

زمانی که موضوع ساخت بک لینک قوی مطرح باشد، دو موضوع معمولا رخ می دهد:

موضوع 1 : شما باید لینک های با کیفیت ایجاد کنید

اگر این کار را بکنید، می بینید که رتبه بندی شما در گوگل مثل یک موشک بالا می رود.

موضوع 2 : لینک های بی کیفیت ایجاد کنید

در این صورت می بینید که حتی قبل از این که از خودتان بپرسید چه اتفاقی افتاده، گوگل سایت شما را جریمه می کند.

خب حالا با در نظر داشتن این موضوع، شما می توانید با استفاده از روش زیر، لینک هایی که واقعا ارزشمند هستند را شناسایی کنید.

اعتبار صفحه

آیا صفحه ای که به سایت شما لینک شده است، از نظر رتبه صفحه قدرتمند است؟ در این صورت، قطعا این صفحه می تواند تاثیر خیلی خوبی بر روی رتبه بندی شما داشته باشد.

در واقع، بعد از سال ها تست و بررسی، من متوجه شده ام که اعتبار صفحه ای که به سایت شما لینک می شود بیشتر از هر موضوع دیگری اهمیت دارد.

به همین دلیل لینک هایی که از صفحه های معتبر ایجاد می شوند باعث می شوند اعتبار بیشتری هم به سایت شما منتقل شود (که این اعتبار صفحه همان رتبه صفحه یا PageRank می باشد).

(در نظر داشته باشید اگر چه گوگل اطلاعات PageRank را به صورت عمومی نشر نمی دهد، اما باز هم این پارامتر، مبنای الگوریتم های آن ها را ایجاد می کند)

شما می توانید یک URL را در سایت Ahrefs وارد کنید و “URL Rating” آن را بررسی کنید:

آموزش بک لینک گذاشتن,ایجاد بک لینک,بک لینک خوب یا بد

اعتبار سایت

کیفیت یک لینک بر اساس اعتبار کلی سایت در یک دامنه نیز مشخص می شود.

به صورت عمومی، یک لینک از یک سایت مانند NYTimes.com تاثیر بسیار بیشتری نسبت به یک لینک از یک وبلاگ نویس ناشناخته ایجاد می کند.

در حالی که به دست آوردن این لینک ها کار دشواری می باشد، اما واقعا تلاش کردن برای آن ها ارزش دارد.

دوباره، Ahrefs اینجا به درد ما می خورد. شما می توانید URL هر سایتی را در Ahrefs وارد کنید و سپس “DomainRating” آن سایت را بررسی کنید.

 

همچنین شما می توانید از معیار معروف Moz با نام “Domain Authority” هم استفاده کنید.

 

بک لینک از سایت مرتبط

زمانی که مبحث لینک ها مطرح می شود، اعتبار یک سایت اهمیت دارد.

اما مرتبط بودن آن سایت با سایت شما یا ساخت بک لینک مرتبط هم مهم است.

به عنوان مثال، مثلا شما یک وبسایت در رابطه با رژیم غذایی دارید.

اگر شما از یک سایت معتبر مثلا در رابطه با دوچرخه سواری لینک دریافت کنید، آیا این لینک نیز به شمار می آید؟

بر اساس یک مصاحبه با یکی از فعالان سابق در شرکت گوگل، احتمالا این لینک تاثیری در سایت شما نخواهد داشت.

بر اساس مهندس گوگل:

“… در گذشته دریافت یک لینک از یک صفحه با رتبه بالا همیشه موثر بود، اما امروزه ارتباط طرح و محتوای آن سایت نسبت به سایت شما اهمیت بیشتری دارد.”

به صورت عمومی، شما باید از سایت های معتبر لینک دریافت کنید و به صورت خاص… این سایت ها باید ارتباط نزدیکی با سایت شما داشته باشند.

جایگاه لینک در صفحه

آیا لینک شما داخل یک قسمت از محتوا قرار گرفته است؟

و یا این که تنها در قسمت فوتر صفحه قرار گرفته؟

مشخص شده است که جایگاه لینک شما در صفحه هم اهمیت دارد.

به صورت خاص، لینک هایی که در فوتر و سایدبارها قرار دارند، ارزش لینک هایی که در میان صفحه و در محتوای اصلی قرار گرفته اند را ندارند.

لب کلام؟ بهتر است لینک شما در قسمت اصلی محتوای یک صفحه وبسایت قرار داشته باشد.

آیا لینک به صورت editorial link قرار گرفته است؟

مهم نیست که لینک شما در کجای صفحه قرار گرفته است، شما باید از خودتان این سوال را بپرسید:

“آیا لینک شما به صورت بک لینک اینترنال لینک قرار گرفته است؟”

امیر قمصری، بک لینکی که شامل محتوای سایت ما به همراه لینک های داخلی آن می باشند، را بک لینک اینترنال لینک می نامند.

به بیان دیگر، آیا کسی به این دلیل از لینک شما استفاده کرده چون فکر می کرده که شما سایت معرکه ای دارید؟ در این صورت، لینک شما به صورت بک لینک اینترنال لینک در سایت قرار گرفته است.

و یا این که شما یک پروفایل بر روی یک سایت ساخته اید و لینک خودتان را در آن قرار داده اید؟ در این صورت، این لینک، یک لینک اینترنال لینک محسوب نمی شود.

احتمالا همانطور که می دانید، گوگل تاکید بسیار بیشتری را بر روی لینک هایی قرار داده است که به صورت بک لینک اینترنال لینک ایجاد شده اند.

به نقل از مدیران گوگل:

ایجاد لینک هایی که به صورت بک لینک اینترنال لینک قرار نگرفته اند، جدای این که به عنوان لینک های غیر طبیعی در نظر گرفته می شوند، ممکن است شامل شرایط تخطی از دستور کارهای ما (گوگل) شوند.

انکر تکست لینک

انکر تکست، بخش متنی قابل کلیک در یک لینک می باشد.

همانطور که مشخص شده است، گوگل از انکر تکست ها به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می کند.

به عنوان مثال، فرض می کنیم که شما یک لینک از یک سایت با انکر تکست “رژیم غارنشینی” دریافت می کنید.

گوگل این انکرتکست را می بیند و با خودش می گوید “به به! این سایت از انکرتکست رژیم غارنشینی استفاده کرده است. این صفحه که لینک آن در این سایت استفاده شده احتمالا مرتبط با همین رژیم می باشد.”

البته، مثل هر چیزی در سئو، از انکرتکست های پر از کلمات کلیدی هم سو استفاده شده است. امروزه، ایجاد انکرتکست هایی با تطبیق کامل با کلمات کلیدی معمولا به عنوان یک اسپم در نظر گرفته می شود.

مثلا در متن زیر، یک نمونه از این حالت را مشاهده می کنید:

 

به صورت خلاصه، من پیشنهاد نمی کنم که لینک هایی با انکرتکست های پر از کلمات کلیدی ایجاد کنید. اما اگر شما یک لینک با کلمه کلیدی خودتان در قسمت انکرتکست دریافت کنید، واقعا باید جشن بگیرید چون این نوع از انکرتکست های طبیعی خیلی خیلی مفید هستند.

ارتباط لینک ها با کلمات اطرافشان (Co-Occurrences)

 

ارتباط لینک ها با کلمات اطرافشان، منظور کلمات و عباراتی است که اطراف لینک شما دیده می شود.

گوگل از این ارتباط لینک ها با کلمات اطرافشان به عنوان “انکرتکست فرعی” استفاده می کند.

خب اگر یکم در رابطه با این موضوع دقیق تر فکر کنید، منظور مرا متوجه می شوید.

متنی که اطراف لینک شما است، سر نخ هایی به گوگل می دهد تا متوجه شود صفحه شما در رابطه با چه چیزی است. پس چرا گوگل نباید از آن استفاده کند؟

ساخت بک لینک با ارسال پست مهمان

چند سال پیش، Matt Cutts، مدیر سابق تیم وب اسپم های گوگل گفت:

“این دندان لق را بکنید! دیگر کار پست های مهمان تمام شده؛ حالا این پست ها پر از اسپم هستند.”

آیا این موضوع کاملا درست است؟

خب … بستگی دارد.

در قسمت زیر، چند خط قرمز را بیان می کنیم که ممکن است باعث شود پست های مهمان به اسپم تبدیل شوند:

  • کسی پول دریافت کرده باشد تا این پست ها را منتشر کند.
  • این پست ها دارای انکرتکست هایی با تطابق کامل باشند
  • این سایت تنها برای انتشار پست های مهمان شکل گرفته باشد.
  • سایت، ارتباطی با سایت شما نداشته باشد.

اما اگر شما یک پست مهمان بسیار عالی بر روی یک سایت معتبر و مرتبط بنویسید چه؟ بر اساس تجربه من، این لینک قطعا به رتبه بندی شما کمک می کند.

تفاوت بک لینک فالو و نوفالو

“rel=nofollow” تگی است که به لینک ها اضافه می شود و به موتورهای جستجو می گوید که این لینک را به دنبال نکن.

کاملا مشخص است وقتی مبحث سئو مطرح باشد، احتمالا شما هر وقت که ممکن باشد مایل هستید که لینک های شما “dofollow” باشد یعنی موتور جستجو آن ها را دنبال کند.

حالا که شما می دانید چطور می توانید کیفیت یک لینک را متوجه شوید، زمان آن رسیده که دست به کار شوید و لینک های با کیفیت ایجاد کنید.

بخش 3

چطور می توان با بازاریابی محتوایی، به لینک هایی در سطح جهانی دست پیدا کرد؟

این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که محتوا، کلیدی است که باعث می شود شما بک لینک معتبر و قوی به دست بیاورید.

اما یک موضوعی این وسط مطرح است:

این که شما فقط محتوا منتشر کنید، قطعا باعث نمی شود که لینک خاصی به دست بیاورید.

همانطور که مشخص شده، انواع خاصی از محتوا بهترین عملکرد برای ایجاد لینک دارند.

در ادامه ما 4 نوع از محتوا که بهترین لینک ها را برای شما ایجاد می کنند را بررسی کرده ایم:

  1. محتوای تصویری

محتوای تصویری چیست؟

این محتوا شامل موارد زیر می شود:

  1. تصاویر
  2. نمودار ها
  3. اینفوگرافیک ها
  4. جدول ها و دیگر محتوای تصویری

چرا این محتوا مفید هستند؟

محتوای بصری یکی از بهترین و ساده ترین محتوا برای ایجاد لینک هستند. به عنوان مثال، زمانی که شما یک جدول در سایت خودتان منتشر می کنید، هر وقت کسی این جدول را در سایت خودش منتشر کند، یک لینک به دست می آورید. این ارتباط “لطفا هر وقت از تصاویر و جدول های من استفاده کردی به سایت من لینک بده”، خیلی در رابطه با محتوای متنی ساده به دست نمی آید.

یک نمونه واقعی:

چند سال پیش من یک اینفوگرافیک منتشر کردم با عنوان “سئو داخلی : آناتومی یک صفحه کاملا بهینه سازی شده”

تا به امروز، این اینفوگرافیک 2.5 هزار مرتبه! در سایت های مختلف لینک شده است.

اگر من محتوای مد نظر خودم را با متن توضیح داده بودم، قطعا خیلی از این لینک ها باز هم برای من به دست می آمد.

اما خیلی از این لینک ها (که من تخمین میزنم احتمالا 75% از لینک ها را شامل می شود) به این دلیل ایجاد شده بودند که من اطلاعات اصلی را به صورت یک آموزش تصویری ارائه کرده بودم.

در واقع، بسیاری از لینک های من توسط کسانی ایجاد شده بود که این اینفوگرافیک را همراه با لینک من در سایت خودشان قرار داده بودند.

و موضوع جالب این است که با وجود این که حالا ما وارد سال 2019 شده ایم، هنوز خیلی از افراد هر چند ماه یک بار از لینک این اینفوگرافیک در سایت خودشان استفاده می کنند و این، قدرت محتوای تصویری می باشد.

  1. پست های حاوی لیست

این پست ها چه چیزی هستند؟

شامل تعدادی از نکات لیست شده، تکنیک ها، دلایل، موضوعات و  … که به صورت لیست ارائه می شوند.

چرا مفید هستند؟

پست های حاوی لیست (list posts)، محتوای ارزشمند بسیاری را به صورت یک قطعه محتوای خلاصه و قابل درک، ارائه می کنند.

در واقع، زمانی که BuzzSumo یک میلیون مقاله را تحلیل کرد، به این موضوع پی برد که پست های لیست دار نسبت به دیگر حالت های محتوا بک لینک های بیشتری را ایجاد کردند …. حتی از سوالات، ویدئو ها و حتی اینفوگرافیک ها هم بیشتر!

یک نمونه واقعی:

پست حاوی لیست 21 تکنیک اجرایی سئو با کارکرد فوری، یکی از محبوب ترین محتواهایی بوده که من تاکنون منتشر کرده ام.

اما مهم تر از هر چیزی، این پست یک لینک مگنت است (لینک ها را به خودش جذب می کند).

این پست بیش از 5000 لینک دریافت کرده است!

و به دلیل این که این صفحه لینک های بسیار زیادی دریافت کرده است، برای کلمه کلیدی “SEO Techniques” رتبه اول را در نتایج گوگل دارد.

  1. داده ها و تحقیقات اصیل

این محتوا چیست؟

محتوایی که داده های جدید از مطالعات، تحقیقات و نظر سنجی های اصلی را ارائه می کند.

چرا این محتوا مفید است؟

آمار و داده ها به شدت در دریافت لینک موفق هستند. وقتی که کسی داده های شما را در سایت خودش مطرح می کند، آن ها به شما لینک می دهند. این لینک ها باعث افزایش کیفیت می شوند.

نمونه واقعی:

سال پیش من بزرگترین مطالعه در رابطه با عوامل رتبه بندی گوگل را منتشر کردم.

کاملا مشخص است که به اندازه یک کشتی، اطلاعات و داده های جدید و اصیل در این پست وجود دارد.

به همین دلیل در طول 2 سال، این پست توانست 3200 لینک دریافت کند.

 

همانطور که در قسمت بالا گفتم، بیشتر این لینک ها از افرادی ایجاد می شود که یک آمار خاص از مطالعه ما را ارائه می کنند:

 

  1. راهنمای جامع دقیق

این پست ها چه چیزی هستند؟

یک منبع جامع که هر چیزی را که در رابطه با یک موضوع خاص مطرح می شود، پوشش می دهد (گاهی بخشی از یک موضوع خاص را به صورت دقیق بررسی می کنند)

چرا این پست ها مفید هستند؟

پست های راهنمای جامع، کلی اطلاعات را در یک محل ارائه می کنند. همین موضوع باعث می شود که این پست ها تبدیل به یک پست مرجع خوب برای موضوع مد نظر شوند.

نمونه واقعی:

من همیشه از افرادی که دنبال روش هایی برای جستجوی کلمات کلیدی بودند، روزانه ایمیل های متعدد دریافت می کردم.

متاسفانه، من در وبلاگ خودم هیچ پستی نداشتم که این موضوع بسیار مهم را پوشش دهد.

به همین دلیل من یک پست در رابطه با همین موضوع ارائه کردم: جستجوی کلمات کلیدی برای سئو، یک راهنمای جامع

به دلیل این که این راهنمای چند قسمتی، کامل تر از هر منبع آنلاین دیگری موضوعات مرتبط با جستجوی کلمات کلیدی را پوشش می دهد، هزاران بار از لینک آن استفاده شده است.

 

خب حالا که شما محتوای ارزشمندی را ایجاد کرده اید، زمان آن رسیده که لینک بسازید.

چطور؟

با یک مکاتبه بسیار خوب و تر و تمیز ایمیلی، که در قسمت بعدی آن را آموزش خواهیم داد …

مطلب مفیدی بود ؟

دسترسی آسان به این مطلب لینک کوتاه :
QR Code For:  آموزش ایجاد بک لینک برای سئو – قسمت اول

خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید :
QR Code For:  روند تغییرات سئو در آینده

کلمات کلیدی


مهرداد محمدی
مهرداد محمدی
محمدی هستم مدیریت دکو وب متخصص در برنامه ریزی برای طراحی سایت و سئو وب سایت ۱۲ سال زندگی فریلنسری تجربه ای عالی برای من ایجاد کرده که تو بیش از چندین الگو فعالیت کنم . همیشه به یاد داشته باشید مه در دنیای خود زندگی خواهد کرد ولی در دنیای ما تجارت
By Decoweb Coمعرفی دکو وب به دوستان با ارسال ایمیل اضافه کردن به علاقه مندی ها